ceremoniemeester

Het verschil tussen een professioneel ceremoniemeester of een ceremoniemeester uit jullie vriendenkring / familie

Zijn jullie verloofd en aan het nadenken over jullie ceremoniemeester? Wij helpen jullie op weg! Wanneer je gaat trouwen is het superfijn om een goede ceremoniemeester te hebben zo kunnen jullie lekker relaxt jullie dag in! Maar wat is nu belangrijk? En waar let je op bij het kiezen van een ceremoniemeester? Gaan jullie voor een professioneel ceremoniemeester of kiezen jullie voor een familielid of vriend/vriendin? Wij gaan jullie helpen een weloverwogen keuze te maken zodat jullie goed op de hoogte zijn van de verschillen.

Een professioneel ceremoniemeester

Een professioneel ceremoniemeester, jullie hebben het vast al ergens gelezen maar dit is wat ons betreft zo ongeveer de beste investering die je kunt doen! Jullie als bruidspaar maar ook jullie vrienden & familie kunnen de hele dag ontspannen en genieten van deze heerlijke dag. Niemand hoeft zich zorgen te maken over of de ceremonie klaar staat, of alle leveranciers op tijd zijn, of de dieetwensen goed zijn doorgekomen en wie wanneer een speech gaat geven. En geloof ons, zo zijn er nog veel meer taken die de ceremoniemeester op zich zal nemen. Daarnaast heeft het ook onderstaande voordelen:

  1. Nu heeft iemand met ervaring de touwtjes in handen, iemand die van het organiseren voor bruiloften haar/zijn vak heeft gemaakt en heel veel bruiloften meemaakt waardoor degene voorafgaand aan de bruiloft al wat puntjes die eventueel mis kunnen gaan kan tekkelen.
  2. Jullie als bruidspaar, maar ook al jullie genodigde gasten kunnen heel de dag zorgeloos genieten (dit is écht het allergrootste pluspunt wat ons betreft).
  3. Een professioneel ceremoniemeester maakt het draaiboek van A tot Z. Ze weet alles over jullie dag en zal niets vergeten. Vaak neemt zij / hij vooraf ook nog contact op met alle leveranciers die bij de bruiloft betrokken zijn. Zo is alles een keer dubbel gecheckt.

Als er op jullie trouwdag iets onverwachts gebeurt hebben jullie daar geen last van, een professioneel ceremoniemeester lost dit op zonder dag jullie het in de gaten hebben! Denk bijvoorbeeld aan dingen zoals; Een bruidstaart die te laat arriveert of een gast die de weg naar de locatie niet kan vinden.

Een vriend, vrienden of familielid als ceremoniemeester

Willen jullie graag een ceremoniemeester vragen uit jullie vriendenkring of uit jullie familie? Dat kan natuurlijk ook! Hierbij de voor- en nadelen hiervan:

  1. Houdt er rekening mee dat degene stukjes van de dag zal missen doordat hij / zij ervoor zorgt dat de dag soepel verloopt!
  2. De ceremoniemeester zal een behoorlijke druk voelen om deze dag perfect voor jullie te laten verlopen waardoor hij/zij minder kan genieten van jullie bruiloft.
  3. De ceremoniemeester heeft dit waarschijnlijk nog niet zo vaak, of nooit eerder gedaan waardoor eventuele problemen vooraf niet getekkeld worden.
  4. Jullie ceremoniemeester kent jullie gasten en dat is natuurlijk ook een voordeel! Dit maakt het makkelijker om bijvoorbeeld de tafelplaatsen aan te wijzen en rekening te houden met persoonlijke wensen / issues.
  5. Gaan jullie voor een bevriende ceremoniemeester? Dan is het handig om ook een overzicht te maken met alle leveranciers en hun telefoonnummers erbij, zo dat de ceremoniemeester snel de juiste persoon kan bereiken als er iets niet volgens planning gaat.

Wat zijn de taken van een ceremoniemeester?

Maar welke taken heeft een ceremoniemeester nou eigenlijk?

  1. De communicatie met de gasten is een van de taken voor een ceremoniemeester. De ceremoniemeester kan een tijdje voor jullie bruiloft een brief/email naar de genodigde gasten sturen, hier in zullen wat praktische zaken staan. Denk hierbij aan dieetwensen, speeches of stukjes die de gasten willen voorleggen aan jullie als bruidspaar. Een professioneel ceremoniemeester doet dit vaak via een persoonlijke website waarvan jullie de link en het wachtwoord op de uitnodiging zetten.
  2. De ceremoniemeester is de contactpersoon tijdens jullie bruiloft en vaak ook ca vier tot twee weken voorafgaand aan de bruiloft, afhankelijk van de afspraken die jullie maken. Hij / zij zal dan ook alle vragen beantwoorden vanaf die tijd voor de bruiloft.
  3. De ceremoniemeester maakt een draaiboek voor de bruiloft en stuurt deze door aan de leveranciers.
  4. Ook geeft de ceremoniemeester de dieetwensen door aan de locatie / catering. En checkt op de dag zelf of dit helemaal goed gaat.
  5. De ceremoniemeester houdt uiteraard de planning in de gaten en zorgt er gedurende de dag voor dat alles soepel verloopt zodat jullie alleen maar hoeven te genieten!

Willen jullie meer inspiratie opdoen voor jullie bruiloft? Bezoek dan een van onze Trouwbeleving events. Check hier de agenda!